GVS: Guggenheim Visibility Study

 
 
 
  • About

    A discretionary research group for Vilnius’ Guggenheim project / Gugenheimo tyrimo ir palaikymo grupė
     
    K.Prunskienė: “ Fluxus” pseudomenas – patogus visuomenės lėšų švaistymo būdas February 1st, 2010

    2010 02 01 http://www.liaudiessajunga.lt/index.php/lt/naujienos/k-prunskiene

    Apie „Fluxus“ mene ir politikoje

    Skandalingų valstybės ir Vilniaus savivaldybės struktūrų lėšų švaistymo atvejų gausą papildė pastarasias savaites „Verslo žiniose“ ir „Respublikoje“ nuskambėję faktai apie milijonus, išleistus pseudokultūros objektų įsigyjimui. Nereikia būti meno ekspertu ir net nereikia išlavinto meninio skonio, kad atskirtum meno kūrinį nuo jo parodijos, vadinamos „Fluxus“, lygiai kaip nesunku pamatyti, kad karalius nuogas…

    „Fluxus“ tai ne vien išsigimęs tariamai meninės kūrybos būdas, jos žanras,- tai brutuali per šimtmečius sukurtų menų ir puoselėtų dvasinės kultūros vertybių niokojimo ideologija. Tokios ideologijos invazija į Lietuvą ne tik pažeidžia tautinės kultūros pamatus, bet griauna žmonijos kultūrą ir netgi civilizaciją globaliniu mastu apskritai. „Fluxus šedevrai“ nereikalauja nei talentų, nei taurių kūrybinių idejų. Atvirkščiai – kuo absurdiškesnis ir atgrasesnis, šiurpesnis sumanymas – tuo didesnę „fluxusinę“ vertę jis įgauna, tuo daugiau svaigstančių iš susižavėjimo juo. Gal būt dalis žmonių tokioje „kūryboje“ lengvai randa sau pragyvenimo šaltinį ar būdą niekinti žmogų ir jo vertybes bei gamtinę aplinką, kartu realizuodami ir savo biologinius „ talentus“. Jie taip gali pasijusti „kūrėjais“, įsivaizduoti esą netgi aukščiau už genialiuosius tapytojus : Rafaelį, Mikelandželą , muzikos genijus : S. Bachą, W.A. Mocartą ar Lietuvos pasididžiavimą – K.M. Čiurlionį.

    Per „Fluxus“ suvešėjimą ir kartu satanistinės dvasios įsisiautėjimą dabartinė visuomenė tampa verta vadintis ne postmodernistine, o postkultūrine. Gal būt šia prasme iš tikro priartėjo seniai pranašaujama senojo pasaulio pabaiga, nes jau nebelieka nieko švento ir gerbtino, niekinama tai, kas tūkstantmečiais buvo kuriama ir branginama. Bet koks šlamštas, dramblio ar kito gyvūno mėšlas eksponuojamas meno parodose , pvz., 1996 m. Šiuolikinio meno centre ( ŠMC), Vilniuje. 1999 m. ŠMC parodoje „kūrėja“ Elke kaip savo meną ekrane demostruoja tuštinimosi procesą. Po 2001 m. rugsėjo 11 d. tragedijos Niujorke Fluxus grupės kompozitorius Š. ten pat – Niujorke džiūgauja, kad tas šiurpus teroristinis išpuolis buvo didžiausias amžiaus „meno šedevras“.

    Tai, ką Vilniaus savivaldybė įsigyjo už 12,9 mln. lt yra tokios pat rūšies kaip anie „Fluxus“ meno produktai. Lai pasilieka su tokiu meniniu „skoniu“ jo pirkėjai – miesto valdžios vyrai, bet kodėl jie tam leidžia ne nuosavus, o miesto reikmėms skirtus pinigus ? Kiek – ar ne apie 300 mln. Lt norima išleisti Guggenheimo muziejui Vilniuje, kurio įkūrimas ir būsimi eksponatai Lietuvos kultūrinio tapatumo anaiptol nesustiprins ir savitumo nepraturtins. Ar kas nors atsiklausė vilniečių ir Lietuvos kultūros paveldo saugotojų bei gyvojo meno atstovų , – ką jie mano apie tokius Lietuvos kultūros prioritetus. Tikriausiai ne, nes bendraujant su šių sričių autoritetais išgirsti vienareikšmę kritišką jų nuomonę. Tik bėda, kad Lietuvoje kultūros autoritetų balsas mažai girdimas arba tiesiog nenorima jo girdėti.

    Tokių „postkultūrinių“ madų ir „Fluxo“ žanro priedanga vykstantis šarlataniškos, su tikruoju menu nieko bendra neturinčios veiklos populiarinimas yra naudingas tiems, kurių įžūlumas ir nepagarba žmogaus orumui skatina šitaip niekingai „kurti“ (pvz. viešai tuštintis ar demonstruoti mėšlą), ir tiems, kurie tokią „kūrybą“ pirkdami, mulkina žmones ir iš to pelnosi. Argi paskutinieji Vilniaus „kultūrinio“ praturtinimo atvejai nėra tokie ? Sostinės bendruomenė turi pagrindo griežtai pareikalauti atsakomybės už finansinę ir moralinę žalą miestui ir jo žmonėms. Vyriausybė tokios atsakomybės prieš savuosius tikrai neinicijuos, nes premjero A. Kubiliaus improvizacijos ir jo ekonominiai „ eksperimentai“, kuriuos jis drįsta vadinti strategija, taip pat priklauso „fluxus“ žanrui.

    2010 m. vasario 1 d.

    © 2009 Lietuvos Liaudies Sąjunga

    http://www.liaudiessajunga.lt/index.php/lt/naujienos/k-prunskiene

    Comments are closed.